3 błędy, które popełniłem podczas przedsprzedaży produktu fizycznego

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

3 błędy, które popełniłem podczas przedsprzedaży produktu fizycznego

Spis treści

We wrześniu 2020 roku uruchomiłem przedsprzedaż okularów blokujących światło niebieskie marki Biohac. Pierwszy raz skorzystałem z takiego modelu sprzedaży i popełniłem kilka błędów, których dzięki temu artykułowi uda Ci się uniknąć. Jakie to błędy? Czym skutkowały i czy udało mi się naprawić wyrządzone przez nie szkody?

Przedsprzedaż na Allegro i roszczenia klientów

Nie wszyscy wiedzą, że na tej znanej platformie aukcyjnej jest możliwe wystawianie przedmiotów w przedsprzedaży. Pewnie gdybym nigdy nie wystawiał tam przedmiotów, sam mógłbym nie mieć tej świadomości. Niewiedza poskutkowała niezadowoleniem i roszczeniowością klientów. Na szczęście to tylko dwa negatywne komentarze, kilka dyskusji, maili i telefonów. Przy większej skali odzew mógłby okazać się znacznie większy, a każdy mail, czy telefon zabiera nam bezcenny czas.

Okazało się, że nie każdy z kupujących spojrzał na czas wysyłki, przy którym widniała informacja: „Przedsprzedaż Wysyłka od 1 lis.”.

okulary biohac przedsprzedaż na allegro

Jak można było temu zaradzić? Dwa najprostsze sposoby to:

  1. Poinformowanie kupujących w pierwszej wiadomości mailowej lub SMS o trybie w jakim zostanie zrealizowane zamówienie. Nie zrobiłem tego, a do każdego kupującego trafiła zwyczajna wiadomość o zakupie.
    Z dobrym przykładem informowania spotkałem się przy moim ostatnim zakupie w księgarni 3DOM. Miałem w niej przyjemność kupić w przedsprzedaży „Filozofię XD” Sławomira Mentzena. W pierwszej wiadomości zostałem poinformowany o tym, że to jest przedsprzedaż. Gdyby zdarzyło się, że nie zauważyłem tego na stronie, to miałem drugą szansę na przyjęcie tej informacji.
  2. Zduplikowanie informacji o czasie wysyłki w opisie produktu. Powielając taką informację, zwiększamy szansę, że trafi ona do kupującego. Nie chcemy zataić takiej informacji, ponieważ nieświadomy czasu wysyłki kupujący będzie niezadowolony, a produkt prawdopodobnie zwróci. Transparentność w e-commerce jest niezwykle istotna.
przedsprzedaz ksiazki 3dom slawomir mentzen filozofia xd

Kiedy i ile sztuk produktu zamówić?

Moimi głównymi celami przedsprzedaży były zbadanie potencjału produktu i zdobycie opinii. Dlatego drugim błędem było pozwolenie kupującym na zamówienia hurtowe bez odpowiedniego przygotowania. 20 sztuk z partii sprzedałem hurtowo. Dlaczego tak mało? Moje założenia przewidywały wyłącznie klientów indywidualnych. Nie miałem odpowiednio dużego asortymentu, aby zaspokoić klientów hurtowych, stąd rozmowy ucinałem, a jednemu z klientów pozwoliłem zamówić tylko 20 sztuk, tak aby w moim magazynie coś zostało.

Przy przedsprzedaży ważny jest wolumen i czas zamówienia. Nie dotyczy to produktów wirtualnych, jednak z produktami fizycznymi musimy o tym pamiętać. Zamówiłem za mało i za późno. Wirusowy czas sprzyja opóźnieniom w produkcji i logistyce. Problematyczna okazała się estymacja. Działania marketingowe nasilałem z czasem. Lepiej byłoby zacząć hucznie, a następnie zwalniać i zmniejszać budżet reklamowy. Wtedy już na początku mógłbym oszacować skalę zamówień, a gdy przekraczałaby moje możliwości należałoby ograniczyć działania marketingowe.

Dostarcz to, co obiecałeś i uważaj na roztargnienie

Finalny produkt, nieco różnił się od tego ze zdjęć. Logo, nałożone w programie graficznym, na produkcie zostało umieszczone wyżej przez fabrykę. Ściereczki z mikrofibry zamiast koloru fioletowego zostały dostarczone w kolorze czarnym.

Czy to kwestia błędu w fabryce? Nie, to moje roztargnienie.

Wystawiając produkt w przedsprzedaży nie przemyślałem dołączanych akcesoriów. Przy zakupie próbki okularów nie zamówiłem bambusowego etui, woreczka, ani nawet ściereczki z mikrofibry. Nie miałem ich do zdjęć, więc skorzystałem z grafik dostarczonych przez fabrykę, a logotypy naniosłem w znanym programie graficznym. Fioletowa ściereczka pasowała do brandingu, jednak w fabryce jej zabrakło (była tylko czarna). Na szczęście z tego powodu nikt nie robił problemu. Ciekawe czy ktoś zauważył ten fakt. Daj znać jeśli jesteś moim klientem i właśnie się o tym dowiedziałeś 🙂

Czy naprawiłem wyrządzone szkody?

Kilka straconych godzin, dzięki którym otrzymałem bezcenne lekcje – tak można podsumować tę historię. Każdy z moich klientów za tygodniowe opóźnienie wysyłki otrzymał dodatkowy gratis do zamówienia. Oprócz tego od niedawna dołączam do przesyłek także ołówki z nasionami roślin (jeśli jesteście ciekawi o czym mówię – zapraszam na cociekawe.pl).
Do każdej z dyskusji odniosłem się osobiście, mailowo lub telefonicznie. Traktuję innych klientów tak, jak sam bym chciał być potraktowany. Prowadząc sklep internetowy dbajmy o swoich klientów i spróbujmy się postawić na ich miejscu. Pomyśl jak byś się czuł, gdybyś od miesiąca nie otrzymał zamówienia nie wiedząc że skorzystałeś z przedsprzedaży? Sam bałbym się, że mogłem dokonać zakupu na fałszywej stronie i straciłem pieniądze. Dlatego, gdy już dojdzie do przeoczenia, poinformuj klienta o tym, nie czekając na jego domysły.

Dzięki profesjonalnemu podejściu nowy produkt od pierwszych doręczeń zbiera pozytywne opinie na mojej platformie sklepowej.

Skomentuj wpis

Polub mój profil na Facebooku

Powiązane wpisy

czy szybkość strony ma znaczenie gatsby react vue angular

Czy szybkość strony ma znaczenie?

Tworząc nowy sklep internetowy, bloga, czy landing page zastanawiamy się czy szybkość strony ma znaczenie. Jak stworzyć szybką witrynę internetową?

ciasteczka na stronie szymon bubała

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.