Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy

Spis treści

Jeśli faktycznie zastanawiasz się nad tym, jak zacząć pozycjonować sklep internetowy, to najpierw zaznajom się z ogólnym pozycjonowaniem stron internetowych.

Bez planu związanego z własnym sklepem za dużo nad SEO nie podziałamy.

Plan ten nie tylko powinien brać pod uwagę ilość produktów, ale również czy na stronie będzie zamieszczony dodatkowy blog, jak będą opisywane produkty i czy system sprzedaży będzie działał na stronie produktu.

Znając te podstawy, co w takim planie powinno się zawrzeć?

jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - plan

Plan pozycjonowania sklepu internetowego, czyli jak zacząć pozycjonować sklep internetowy?

Najpierw zacznij od badania rynku.

To znaczy, co chcesz dać swoim klientom i co oni mogą od Ciebie chcieć.

Oto prosta checklista kwestii, nad którymi należy się zastanowić przed skutecznym pozycjonowaniem sklepu internetowego.

Można podzielić je na kategorie i ważne, aby odpowiedzieć na wszystkie z nich. Ułatwi to później wybór pomiędzy innymi istotnymi kwestiami np.: Można podzielić je na kategorie i ważne, aby odpowiedzieć na wszystkie z nich. Ułatwi to później wybór pomiędzy innymi istotnymi kwestiami np.: czy powinniśmy się skupić na SEO produktu, czy może nad jego wizualną prezentacją dla użytkownika.

Checklista produktu:

  • Czy Twój sklep sprzedaje jeden rodzajów produktów, czy kilka?
  • Czy Twój produkt jest cyfrowy, czy może realny?
  • Czy Twoje produkty rozwiązują jeden problem, czy kilka?

Checklista na stronie:

  • Czy na Twojej stronie głównej będą wyświetlane produkty?
  • Czy produkty będą posiadały swoje kategorie?
  • Czy w stopce masz jeszcze wolne miejsce? Jeśli tak, to czy jesteś w stanie coś jeszcze tam dodać?

Checklista optymalizacji sklepu:

  • Czy Twój hosting jest jednym z najlepszych na rynku?
  • Czy używasz serwerów DNS?
  • Czy masz zoptymalizowaną pamięć podręczną? (Cache)

Znając odpowiedź na powyższe pytania teraz łatwiej przejść do tego, jak pozycjonować sklep internetowy.

Jak zacząć pozycjonowanie w sklepie internetowym WooCommerce?

Jeśli posiadasz sklep na innej platformie, takiej jak Shoper, PrestaShop, RedCart lub innej, możesz od razu przejść do podrozdziału „Poprawa pozycjonowania sklepu internetowego – 8 obowiązkowych działań”.

Sklep na Woocommerce jest tylko wtyczką, która działa na WordPressie.

Z tego właśnie względu, aby wiedzieć jak zacząć pozycjonować sklep internetowy WooCommerce, należy wiedzieć, co na nim chcemy mieć.

Aby oszczędzić czasu, zostanie przedstawione kilka dodatkowych kroków. Obowiązkowe działania dotyczą każdego rodzaju sklepu, jednak mając wtyczkę WooCommerce, można zrobić jeszcze następujące rzeczy:

  1. Skup się na optymalizacji swojego sklepu – ogranicz się do kilku wtyczek. Zbyt duża ilość obciąży stronę.
  2. Zainstaluj wtyczkę do konfiguracji SEORank Math lub Yoast.
  3. Zainstaluj wtyczkę optymalizującą pamięć podręczną (cache) sklepu – WP fastet cache. Są również innej dostępne wtyczki, które pozwalają na zmniejszenie ładowania Twojej strony, jednak nie ma co niepotrzebnie obciążać strony.
    Jeśli nie masz pojęcia, o co chodzi, to wystarczy, że zaznaczysz parę opcji:
    – System buforowania.
    – Preload.
    – Pamięć podręczna przeglądarki.
  4. Zmień wszystkie opisy produktów wtyczką WooCommerce – zwróć uwagę czy opisy zmieniły również meta description, jeśli nie to również je zmień.

Warto przeczytać resztę artykułu, aby zwiększyć pozycję swojego sklepu internetowego w sieci. Powyższe działania są jedynie kroplą w morzu.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - 8 obowiązkowych działań

Poprawa pozycjonowania sklepu internetowego – 8 obowiązkowych działań

Przede wszystkim skupiamy się na wybraniu słowa kluczowego.

Najlepiej zobrazować to na przykładzie.

Załóżmy, że Twoja firma sprzedaje różnego rodzaju drabiny. Od aluminiowych aż po te z włókna szklanego.

Twoim celem jest, aby jak najwięcej osób weszło do Twojego sklepu. Niekoniecznie musi coś kupić. Dla nas istotne jest to, aby zwiększyć pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego.

Jeśli nie posiadasz aplikacji oraz rozszerzeń dla przeglądarki chrome, to dobrym pomysłem jest zainstalowanie takich jak:

  1. Ubbersugest.
  2. Keyword surfer.
  3. Keywords Everywhere.

Oto w kilku punktach co na pewno należy zrobić, zacząć pozycjonować sklep internetowy:

1. Słowa kluczowe

Aby wiedzieć, jak zacząć pozycjonować sklep internetowy, wybieramy słowo kluczowe, po którym użytkownicy będą kierowali się do naszego sklepu. Na początek może pomóc nam narzędzie od Googla. Jest darmowe, a na rozpoczęcie przygody wręcz idealne. Planner słów kluczowych lub też narzędzie Neila Patela.

Po sprawdzeniu widać, że wyszukiwani słowa „drabiny aluminiowe” jest na Ubersuggest około 6600 miesięcznie. Również sporo osób szuka takich drabin na innych portalach. Jednym z rozwiązań może być zamieszczenie swojego produktu również na allegro z bezpośrednich linkiem do sklepu.

Wybór słowa kluczowego jest jedną z początkowych rzeczy, jeśli mowa o SEO. Najważniejszą kwestią zawsze będzie napisanie wartościowej treści dla użytkownika, którą będzie chciał się dzielić. Natomiast bez słów kluczowych Google nie będzie wiedział, na czym strona od samego początku chcę się skupiać oraz jakich użytkowników przyciągać.

Oprócz tego słowa kluczowe są naszym wskaźnikiem, w którą stronę sklep ma podążać. To nie tylko pomaga wyszukiwarce Google znajdować naszą stronę i pokazywać użytkownikom coraz wyżej, ale także pomaga w doborze kolejnych produktów oraz działań.

Dobór słów kluczowych wpływa na pozycję naszego sklepu w porównaniu z innymi.

Sklep z drabinami ze świetnymi słowami kluczowymi – long tailami (długimi frazami) oraz short tailami (krótkimi frazami) – jest lepszy niż identyczny sklep internetowy bez wspomagania SEO.

jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - SEO

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszkiwarce Googla jest bardzo istotne i nic nie wskazuje na to, aby się to miało zmienić.

Tak więc badanie odpowiednich słów kluczowych jest machiną rozruchową naszego sklepu internetowego.

I właśnie do tego będzie potrzebne kolejne narzędzie, które jest obowiązkowe na platformie WordPressa – Rank Math.

Co sprawiło, że nie jest to Yoast SEO? Jeśli Twój angielski kuleje, to polecam zostać przy wtyczce Yoast.

Ma natomiast jedną kluczową wadę, jest ciężka, co powoduje obciążenie serwera i dłuższe ładowanie Twojego sklepu.

Rank Math jest bardzo przejrzysty i podaje dodatkowe analizy na temat Twojego ogólnego SEO na podstawie Google Analitycs.

Po wyborze słów kluczowych należy dopasować je, aby wskaźnik Rank Math sięgał około 75-100pkt na każdej stronie.

Przy okazji limit stron, które Google może indeksować na daną domenę, sięga 5000 stron. Więc jeśli nie wiesz, jak połączyć site mape indeksowania, to nie zwiększaj tego limitu.

2. Tytuł produktu

Tytuł produktu powinien być zapisany w nagłówku H1. Dzięki temu roboty Googla, Binga czy Yahoo, będą wiedziały, że jest to najważniejsza informacja na stronie. Jest garstka ludzi wyszukujących również w innych wyszukiwarkach, co warto mieć na uwadze. Dane z 2019 roku mówią, że szacuje się około 2% ludzi korzystających z innych przeglądarek niż z Googla – ich pomińmy.

Nazwa przedmiotu powinna być opisowa, jednak nie za długa. Wymyślona przez nas nazwa np. SÖDERHAMN jest zrozumiała tylko dla fanów skandynawskiej sieci mebli. Dlatego Ikea w nagłówku umieściła dwa akapity:
1. SÖDERHAMN
2. Sofa 4-osobowa, z szezlongiem i otwarty koniec/Finnsta turkusowy

Jak wymyślić nazwę produktu? Przydatny do tego będzie prosty schemat:

Przedmiot[P] + Atrybuty[A] (kolor, cechy, metody zdobienia) + Marka[M]

beżowa[A] sukienka[P] w kropki[A]
Jeżeli wszystkie produkty w sklepie są jednej marki, pomińmy ten oczywisty parametr
okulary[P] blokujące światło niebieskie[A] Biohac[M]

3. Opis produktu

Zamieszczenie opisu produktu z kolejnym słowem kluczowym. Po to, aby przy wyszukiwaniu Twojego produktu Google polecał go, jak najczęściej. Tutaj kluczowych jest wybór słowa kluczowego oraz ilości dostępnych podobnych produktów w Twoim sklepie.
Z racji tego, że każdy sklep może wyglądać inaczej warto się zastanowić nad prezentowaną formą.

Jeśli produkty są luksusowe, to dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie minimalistycznej strony, jednak z dużym opisem. Może to być np.: landing page każdej z nich (sprawdź, co to jest landing tutaj).

Natomiast jeśli produkty są różnorodne, to wystarczy zamieszczać opis produktu tak jak np.: w allegro. Opis ten powinien być nie mniejszy niż 600 słów, to około 4000 znaków ze spacjami.

Dlaczego aż tak dużo? Ostatnio zauważalny jest trend, który mówi o tym, że użytkownicy częściej wchodzą na stronę, gdzie jest większa liczba słów. Nawet sam Google poleca częściej takiej treści.

Jak zaczac pozycjonowac sklep internetowy dane artykulow

W przypadku drabin może to być opis tego, z czego jest stworzony, kto je tworzy, w jaki sposób oraz krótka charakterystyka jej przeznaczenia. Można również wspomnieć o środkach ostrożności. Warto stosować pogrubienie najważniejszych cech. Przykuje to odbiorcę i wskaże, na czym ma się skupiać.
Aby zwiększyć skuteczność pozycjonowania sklepu internetowego, gęstość słów kluczowych dobrze, aby nie przekraczała 3%. Czyli na 600 słów, tekst powinien maksymalnie zawierać 18 słów kluczowych.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - zdjęcia

4. Zdjęcia, obrazki i ich oznaczenia

Każde wrzucone zdjęcie w internecie nie ginie. Jeśli prowadzisz swój sklep, ta zasada jest jeszcze ważniejsza.

Jeśli nie posiadasz profesjonalnych zdjęć swoich produktów i nie masz pojęcia, od czego zacząć, sprawdź sesję masek antysmogowych Vaire.

Google rozpoznaje zdjęcia po ich nazwie i wyświetla, jeśli uważa, że użytkownikowi właśnie chodzi o podobny obraz.

Dlatego, zanim wrzucisz swoje zdjęcie, nazwij je w taki sposób, aby zawierało Twoje słowo kluczowe lub nazwę firmy.

Lepiej, aby nazywało się „drabina-aluminiowa-mala-firmaXYZ” niż „IMG_44189956281”.

Taka subtelna zmiana już przy samym wrzucaniu zwróci uwagę robotów Google.

Od 2018 roku Google do swojego repertuaru rankingu SEO wprowadziła mierzenie szybkości ładowania strony.

Dlatego zadbaj o to, aby rozmiar zdjęć nie przekraczał 200 KB.

Nikt nie chce czekać na stronę, która ładuje się wiecznie.

Statystyki mówią, że strony, których ładowanie zajmuje więcej niż 3 sekundy, są częściej opuszczane, zanim się załadują do końca.

Jeśli chcesz zoptymalizować zdjęcie, możesz to zrobić za pomocą darmowych narzędzi:
tinypng.
eazy-resize.
imagecompressor.
imageoptimizer.

Tak zoptymalizowane zdjęcie jest gotowe do wrzucenia na stronę.

Po wrzuceniu zdjęcia, to nie koniec możliwych działań.

Czas na tekst alternatywny (inaczej nazywany ALT). Jest on oczywiście bardziej istotny dla robotów Google niż dla zwykłego człowieka. Jego zadaniem jest połączenie obrazu z zawartością strony.

Jeśli w naszym sklepie z drabinami chcemy pochwalić się najnowszym produktem, jakim są duże drabiny z włókna szklanego, warto właśnie w ten sposób podpisać ALTa.

Wrzucony obrazek nosiłby tytuł „Duża drabina z włókna szklanego Firmy XYZ”. Robot przeszuka naszą stronę i zindeksuje to zdjęcie.

W przypadku wyszukiwania podobnych drabin, w wynikach wyszukiwania pojawi się nasze zdjęcie.

Po co tworzyć teksty alternatywne?

Kiedy ktoś wpisze nazwę naszej firmy, to pokażemy się na zdjęciu w Google grafika. Im więcej takich zdjęć tym bardziej rozpoznawalna jest marka.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - okruszki

5. Okruszki - breadcrumbs

W każdym sklepie można zauważyć, że występuje hierarchia produktów, stron internetowych czy kategorii na forum.

Mają one za zadanie ustalić pewną hierarchię strony, tak aby użytkownik miał łatwiejszy dostęp do danych kategorii.

Pomaga to również Google zorientować się, w której części użytkownik się znajduję.

W zależności od tego, jaką hierarchią chcemy mieć na stronie, okruszki będą inne. Natomiast to już zależy od możliwych dostępnych opcji.

W naszym przykładzie z drabinami hierarchia mogłaby wyglądać następująco:
drabiny -> aluminiowe -> duże -> drabina aluminiowa XYZ.

Po co posiadać okruszki na swojej stronie?

A no dlatego, że dodaje linkowanie wewnętrzne oraz może zmniejszać współczynnik odrzuceń.

Dodatkowo sam Google ułatwia użytkownikowi wskazanie, na jaką stronę będzie się kierował.

6. Twoja stopka

Jeśli w Twojej stopce nie ma miejsca na dodatkowe działania, warto rozważyć, czy występujące tam elementy są na pewno niezbędne.

W przypadku, gdy nie jest możliwa zmiana stopki, to należy zastanowić się, czy nasza stopka nie potrzebuję dodatkowego linkowania wewnętrznego?

Oczywiście nie mona zapychać stopki wszystkim, czym się da. Można natomiast subtelnie pokazać robotom Google, że niektóre strony są istotniejsze od innych i chcielibyśmy, aby użytkownik częściej tam lądował.

Taka mapa strony może zawierać:
– Linki do najnowszych produktów.
– Kluczowe kategorie produktów – to te, które najczęściej są klikane.
– Linki do social mediów lub do kontaktu.

Często zdarza się tak, że użytkownik zjeżdża na sam dół i wychodzi ze strony. Mapa strony pozwala mu na wybór jednej z dostępnych opcji na stronie. Taka strategia może być konieczna, jeśli zdecydowałeś się, aby Twój nagłówek na górze strony nie był przyklejony podczas przewijania.

Większe prawdopodobieństwo, że użytkownik wyjdzie ze strony bez mapy strony.

Jeśli jednak w Twoim sklepie rozważyłeś opcję bez mapy, to dodaj, chociaż przycisk przewijania do góry. Nawet jeśli nie zwiększa SEO, to może sprawić, że użytkownik nie opuści strony.

Dla przykładu na tej stronie w zakładkach mapy możesz znaleźć odnośniki do sekcji marketing czy szkolenia i konsultacje.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - kontakt

7. Podstrona o nas/kontakt/portfolio

Im więcej stron Twojego sklepu tym Google może częściej polecać Twoje strony. Tutaj jest jedno ALE.

Nie znaczy to, że im więcej stron tym lepiej.

Ważniejsza jest konwersja strony, czyli jak jej jakość wpływa na zakup Twoich produktów.

Jeśli użytkownicy tylko wchodzą do Twojego sklepu i wychodzą, to raczej nie ma zbyt dużej konwersji. Natomiast jeśli wchodzą na stronę główną, czytają później opinie, przechodzą do kontaktu i zadają pytanie odnośnie do produktu – to dobry znak.

Najlepiej, gdyby klienci wchodzili do sklepu i od razu kupowali produkty. Jest to możliwe za sprawą tzw. Landing page’y. Są one specjalnie przygotowanymi stronami pod sprzedaż produktu. Jeśli zdarzyło Ci się wejść na stronę i nie było zbyt dużo elementów interakcji, ale produkt był pokazany w rewelacyjny sposób, to pewnie był landing page.

Można również uzyskać wysoką klikalność produktu, jeśli będzie on pokazany w konkretny sposób – jak działa. Dodatkowo wskazując na jego oceny, pozytywne opinie, jeśli występują oraz cenę. W taki sposób łatwo kogoś zainteresować swoim produktem.

Kluczem tutaj jest dobra marka osobista Jeśli, jednak nie posiadasz dużej społeczności, postaraj się, jak najbardziej ułatwić drogę do kupna Twojego produktu. Nie zapominaj o tym, że każdy może mieć wątpliwości i pytania.

Po co strona „o nas” lub „portfolio”?

Przede wszystkim są ludzie, których interesuję, czy firma znajduje się w Polsce. Kto jest właścicielem? Jak długo firma jest na rynku?

Nie tylko wyznacznikiem „dobrej marki” jest ilość sprzedanych produktów. Liczy się też kontakt z klientem, a przede wszystkim, czy ktoś ze znajomych zna tę firmę.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego polega na zwiększaniu prawdopodobieństwa wejścia na stronę, ale także na rozpoznawalność marki.

W portfolio można umieścić swoje działania. Na przykładzie naszego sklepu z drabinami mogłoby to wyglądać tak:

  1. Pokazanie użytkowania drabin przez naszych konsumentów (za polecenie mogliby dostać bonus/rabat itp.).
  2. Pokazanie innych zastosowań drabin – nie każdy wie, do czego jeszcze mogą służyć (mogą też być zabawne 😊).
  3. Pokazanie drabin dostępnych w magazynie lub tez gotowych do wysyłki.

Ważne, aby na każdej stronie znalazły się słowa kluczowe. Nie w tak dużym zagęszczeniu, jak w opisach produktów, ale tak, aby Google wiedział, że nadal jest to istotne dla naszych klientów.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - linking

8. Linkowanie, odsyłacze z social media oraz przyciąganie uwagi

Zwiększać swój wskaźnik SEO wzmacnia się również za pomocą tzw. Link buildingu. Po ludzku jest to rozpowszechnianie odnośnika do naszego sklepu.

Tutaj należy zaznaczyć, że nie każdy odnośnik do sklepu jest tym, którego szukamy. Google rozróżnia wartościowe linkowanie do sklepu z drabinami.

Jeśli link pochodzi od strony „podrozePrzezSwiat.pl”, to niewiele ma wspólnego z aluminiowymi drabinami.

Stąd też dobrze zacząć swoją działalność w social mediach.

Jeśli nie masz pojęcia od czego zacząć przeczytaj ten artykuł.

Mimo że Google ignoruje znaczną część linków z Facebooka oraz Instagrama i tak warto tam być.

Dlaczego?

Ponieważ zwiększanie naszego SEO nie tylko buduje się poprzez słowa kluczowe, a również za pomocą kilku dość istotnych rzeczy:

  1. Społeczny dowód słuszności – Im więcej osób Cię obserwuje, im więcej osób o Tobie mówi, to oznacza, że jest to coś ciekawego. Może to być ciekawy content, ciekawe produkty, ciekawa osoba.
    Taki odbiór spowoduje większy ruch na naszej stronie, co zwiększy SEO.
    Problemem jest dobór odpowiednich social media.
    Jeśli Twoja firma boryka się z problemem, jak prowadzić taki profil zgłoś się do nas – na pewno coś na to poradzimy.
  2. Im więcej wejść na witrynę tym lepiej – odpowiednie prowadzenie fanpage’a na Facebooku może znacząco zwiększyć zasięg sklepu. Jeśli planujesz mieć bloga, to możesz również pokazywać tam skrawek tego, o czym piszesz na temat swoich produktów. Jako przykład udanych działań w social mediach przy użyciu bloga podam prowadzony fanpage Biohac. Wpisy dają użytkownikom ciekawe informacje i zachęcają do przeczytania bloga. Skutkuje to zwiększeniem ruchu na stronie marki.
    Tu znowu problemem jest przyciągnięcie jak największej liczby osób. Działania marketingowe powinny być spójne z marką, a zarazem ciekawe dla użytkowników.
  3. Im użytkownik dłużej korzysta ze strony, tym lepiej – każdy, kto posiada sklep internetowy, musi się zastanowić nad tym, jak najdłużej zatrzymać potencjalnego klienta na stronie.
    To jest najtrudniejsza cześć – trzeba być ciekawym, intrygującym, charyzmatycznym… czyli być „na czasie”.
    Wygląd strony z 2006 roku już dawno odszedł w zapomnienie, a nowe trendy zmieniają się co kilka miesięcy.
    Jeśli chce się zatrzymać użytkownika na stronie, trzeba wiedzieć, co go tutaj sprowadza. Przedstawiam eksperyment myślowy, jak należy to osiągnąć:
    – Znajdź sklep internetowy, który uważasz za „atrakcyjny”. Wejdź na jego stronę i zostań tylko na stronie głównej.
    – Znajdź trzy czynniki, które sprawiły, że zostałeś na dłużej.
    – Pomyśl, czy możesz te czynniki wprowadzić na swojej stronie.
    Oczywiście nie zawsze sprawdza się to w każdym sklepie, jednak dobrze od tego zacząć.

Ruch z social media można bardzo szybko uzyskać, jednak równie ciężko jest go utrzymać.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - co jeszcze

Co jeszcze można zrobić, aby wypozycjonować sklep internetowy?

Popatrz na ręce konkurencji. Sprawdź, czym się aktualnie zajmują, zaobserwuj ich media społecznościowe, zobacz, co robią lepiej od Ciebie.

Allegro, Ceneo, OLX, – te firmy każdy kojarzy. Ani jeden nie zajmuje się sprzedażą swoich produktów, a jedynie udostępnia platformę do sprzedaży. Czy to znaczy, że już nie ma na rynku firm, które się tym zajmują oprócz tych gigantów? Absolutnie nie!

Jest, chociażby cociekawe.pl 😉

Każdy z tych „sklepów” stara się wygryźć kawałek wielkiego ciasta na obecnym rynku.

Właśnie dlatego należy codziennie zadawać sobie pytanie „co jeszcze mogę zrobić, aby poprawić widoczność mojego sklepu?” – oczywiście przy założeniu, że zasięgi się ustabilizowały.

Oto kilka sugestii. Niektóre są oczywiste, inne nie. Postaram się w paru zdaniach wytłumaczyć, dlaczego każdy z nich pomaga:

Dodaj opisy do kategorii oraz podkategorii

Jeśli opisy produktów są stworzone własnoręcznie lub przez copywritera SEO sklepu powinno wzrosnąć. Nie należy zapominać o kategoriach.

Może użytkownik aż tak często nie wchodzi na tę podstronę, jednak wyszukiwarka Google ją indeksuje. To znaczy, że również wpływa to na SEO.
Dopisz kilka słów kluczowych i zdań, aby Twój sklep pojawiał się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Na samym początku było wspomniane pytanie o ilość produktów. To pytanie zdaje się, po to, aby móc je skategoryzować.

W naszym przykładzie z drabinami wyglądałoby to w taki sposób:

Najpierw podział ze względu na materiał wykonania:

  1. Drabiny aluminiowe.
  2. Drabiny z włókna szklanego.
  3. Drabiny drewniane (np.: na przedstawienia).
  4. Drabiny sznurowe (np.: na wspinaczkę lub specjalnie w góry).

Może również ze względu na ich przeznaczenie:

  1. Drabiny malarskie.
  2. Drabiny strażackie.
  3. Drabiny domowe.
  4. Drabiny wielofunkcyjne.

Ze względu na wielkość:

  1. Drabiny duże.
  2. Drabiny małe.
  3. Drabiny trójszczeblowe.

Zauważ, że za każdym razem używam słowa „drabiny” – kategoria „małe”, „duże” nie byłaby tak dobrze zrozumiana przez robota indeksującego google’a. Każda z tych kategorii nie wyklucza pozostałych drabin.

Drabina aluminiowa może znaleźć się w każdej z kategorii, o ile pasuje do opisu. Ludzie dzięki rozróżnieniu takich kategorii szybciej trafią na to, co chcą. Oszczędność czasu również jest tutaj kluczem.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - blog

Stwórz bloga na temat Twojego sklepu – stań się profesjonalistą.

Co posiada każdy z powyższych „sklepów”?

Coś, o czym nie do końca każdy wie.

Posiadają BLOGA. Tak dokładnie. Każda z powyższych marek posiada bloga i pisze artykuły. Ich celem są szczególnie dwie rzeczy:

  1. Zwiększyć pozycjonowanie swojej marki
  2. Pomóc użytkownikom wejść na własne strony

Jak to działa?

Allegro nadal musi dbać o swoją pozycję na rynku, a szczególnie, gdy wie, że jego ogromna konkurencja w drugiej połowy marca będzie starała się wykraść wszystkich klientów. Musi starać się utrzymać swój poziom, a nie ma lepszego sposobu – jeśli już nic innego nie jest w stanie zrobić – niż zwiększanie swoich zasięgów poprzez promowanie nowych treści. Właśnie tak powstał Allegro poradniki.

I to również wiąże się z punktem drugim. Co w przypadku, jeśli użytkownik nie do końca wie co wybrać? Co, gdy ma dużo pytań, a mało odpowiedzi?

Należy mu ją podać na tacy i jeszcze zasugerować, co będzie najlepszym wyborem. Dobrym przykładem może być zrobiony przez allegro, chociażby ten artykuł:

Spalinowa piła łańcuchowa – jaką wybrać?

Artykuły możesz również umieszczać w swoich social mediach, co spowoduje ruch na Twoim sklepie. Nawet jeśli z 10000 wyświetleń tylko 3 osoby kupią Twój produkt. Jeżeli odpowiednio dbasz o swoich klientów to całkiem prawdopodobne, że za parę miesięcy ich znajomi również pogną do Twojego sklepu. Później znajomi znajomych i tak z social mediów Twój zasięg przeradza się również w pocztę pantoflową 😉.

Dla zwiększenia skuteczności możemy także wykorzystać promowanie na Facebooku nastawione na znajomych lubiących stronę.

Nawet można zacząć działać na Tiktoku.

Zabezpiecz swoją stronę – certyfikat SSL

Jeśli posiadasz swój własny hosting, to zadbaj o zabezpieczenie swojej strony. Sprawdź, kiedy wygasa Twój certyfikat SSL, aby nie stracić wiarygodności strony.

Adres przeglądarki powinien wyglądać tak:

https://adres-twojego-sklepu.pl

a, nie tak:

http://adres-twojego-sklepu.pl

Google stara się, aby wszystkie strony były bezpieczne i od dłuższego czasu aprobuje strony, które zaczynają się skrótem „https”.

Może być to dość oczywiste, jeśli jeszcze nie posiadasz tego na własnej stronie, to zrób to jak najszybciej.

Jak zarządzać meta title oraz meta description w produktach

Przy korzystaniu z Rank Math oraz po dodaniu opisu produktu, metadecription powinien dodać się automatycznie.

jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - meta description

Samo meta description na stronie zmienia się poprzez ustawianie Rank Math.

Jeśli natomiast nie posiadasz tego narzędzia, to należy zrobić to za pomocą kodu. Nadal nie jest to trudne. W kodzie wygląda to następująco:

<head>
<meta name="description" content="Tutaj wstaw swój opis produktu. Pamiętaj, aby nie był zbyt długi. Rank Math SEO zaleca nie przekraczać 160 znaków ze spacjami. Czyli tyle ile mieści ten opis
</head>

Dlaczego Meta description jest takie ważne?

Ponieważ to właśnie tę część Google będzie pokazywał potencjalnym klientom. Twój content jest bardzo istotny. Zastanów się, jak zachęcisz ludzi w 160 znakach, że Twoje produktu są tym, czego pragną?

A co z Meta title?

Sprawa wygląda identycznie jak w meta description. Jedyną różnicą jest limit znaków. Ten wynosi dla tytułów 60 znaków ze spacjami. Tytuły o dłuższej ilości zostają ucięte.

<head> 

<meta name=”title” content=”Twój opis powinien zawierać 60 zzs, czyli tyle ile ten tekst!”

</head>

I w tym przypadku zastanów się, jak zwiększyć klikalność Twojego tytułu.

Kilka ważnych uwag!
Tytuły nie mogą być przesycone clickbaitami. Im więcej takich tytułów, tym użytkownicy będą czuli się oszukani, a to wpłynie na opinie o Twoim sklepie.

Raczej staraj się, aby tytuły były intrygujące i zachęcały do przejścia w Twój sklep.

Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - CDN

Optymalizacja sklepu – CDN i pamięć podręczna

Najpierw w dużym uproszczeniu czym te dwa pojęcia są

W skrócie CDN – rozproszony system, dzięki któremu szybciej dotrzeć do Twojej strony.

Pamięć podręczna – pamięć przeglądarki, w której zapisywane są niektóre elementy Twojej strony.

Google od niedawna pozycjonuje wyżej strony, które ładują się szybciej. Właśnie z tego powodu warto zapoznać się z tymi dwoma pojęciami.

Zaznaczenie opcji pamięci podręcznej przeglądarki pozwala stronie na korzystanie z takiego luksusu, przez co szybciej ładują się strony, na których użytkownik już był.

Zaopatrzenie się w CDN jest trochę trudniejsze.

Jednym z rozwiązań może być sprawdzenie, czy aktualny hosting nie udostępnia nam takiej opcji.

Jeśli nie, to warto poprosić o pomoc specjalistę.

Sprawdzaj swoje statystki

Po zrealizowaniu wszystkiego, co zostało opisane w tym artykule, najistotniejsze jest sprawdzanie, czy nasze działania przynoszą efekty.

Oto kilka narzędzi, dzięki którym dowiesz się więcej na temat własnego SEO na stronie:

1. Google – najprostsza metoda, od której możesz zacząć, żeby sprawdzić, czy strona jest indeksowana: wpisz w Google site:adres-strony (np. site:szymonbubala.pl).

jak zaczac pozycjonowac sklep internetowy site szymonbubala

2. Google Analitycs – jest to oczywiście darmowe narzędzie od Googla, które pokazuje, z jakich źródeł dochodzą do nas użytkownicy. Tutaj dobrze jest się podszkolić, bo liczba podawanych danych jest tak ogromna, że początkowy użytkownik nie ma pojęcia, od czego zacząć.

3. Google Search Console – kolejne darmowe narzędzie od Googla, która ukazuje liczbę zapytań, po których użytkownikom wyświetlił się nasz sklep internetowy oraz czy udało się im kliknąć link.

4. Ubersuggest – darmowe narzędzie od Neila Patela. Uznawanego za ojca SEO. Pozwala na sprawdzenie, gdzie jeszcze możemy poprawić swoje działania SEO. Daje przydatne wskazówki. Płatna wersja daje pełniejszy obraz wyników, jednak nie jest konieczna

5. Senuto – strona udostępnia 3 darmowe sprawdzenia różnych stron pod względem SEO. Jest to tylko kropla w morzu tego narzędzia, jednak warto się z nim zapoznać. Pokazuje, jak wypadamy na tle konkurencji 😉

6. Ahrefs back link checker – Strona, która ukazuje, ile linkowań zewnętrznych otrzymała nasza strona. Gdzie w całym Internecie ktoś o nas wspomniał? Ahrefs znajdzie taką osobę i poda na tacy. Przy okazji podaje ilość procentową wartość strony.

Te kilka narzędzi powinno wystarczyć, aby być świadomym swoich działań. Jest tego dość sporo, jednak im lepszy content prowadzimy, tym lepsza sprzedaż.

Należy pamiętać, że statystyki to jedno, ale sposób ich wykorzystania to drugie 😉

Na co należy uważać podczas pozycjonowania sklepu internetowego

Przede wszystkim na kilka ważnych zasad:

  1. Nie kopiuj słowo w słowo opisów z innych stron! Google orientuje się, kiedy opisy są identyczne, co powoduje zaniżenie drugiej strony w wynikach wyszukiwania.
    Wiele osób kusi się o kopiowanie całego opisu produktu od producenta. Jest to najczęstszy błąd. Napisz opis własnoręcznie na podstawie najwyżej pojawiających się wyników tego samego produktu.
    Nie kopiuj – inspiruj się!
  2. Dbać o dobry content – sklep to nie tylko produkty. To również przyjazna atmosfera, do której każdy chciałby wracać. Dobra obsługa klienta, która kojarzy się z dobrym nastawieniem. To również rzetelność – czy po kupionym towarze mogę go zwrócić? Jakie sklep ma podejście. Tu istotna kwestia, że
  3. Bądź aktywny w social mediach. Wrzucanie 1 posta na miesiąc nie jest zbyt aktywnym działaniem. Ludzie patrzą, kiedy ostatnio był opublikowany post oraz czy sklep reaguje na otaczającą sytuację np.: czy mimo pandemii restauracja serwuje swoje jedzenie na wynos.
Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy - checklist

Checklista pozycjonowania sklepu internetowego

Artykuł jest dość obszerny, więc dobrze do niego wracać.

Przedstawię w prostych krokach checklistę, po której można uznać, że SEO jest stworzone na wysokim poziomie. Jeśli, któryś punkt nie został zaznaczony, przeczytaj odpowiedni punkt na stronie i postaraj się wdrożyć jego praktyki.

  1. Odpowiedz na 6 kluczowych pytań na temat swojego sklepu (sprawdzaj co jakiś czas czy odpowiedzi się nie zmieniły).
  2. Zainstaluj 3 wtyczki do swojej przeglądarki (ten luksus zapewnia Google Chrome).
  3. Sprawdź trendujące słowa kluczowetrends.google.com.
  4. Dopasuj słowa kluczowe do własnego produktu/produktów.
  5. Pobierz na swoją stronę WordPress wtyczkę Rank Math.
  6. Zmodyfikuj opis produktów – sprawdź, czy Rank Math zidentyfikował zmianę meta description i meta tagów.
  7. Wymyśl chwytliwą nazwę produktu – to też taka, która daje, jak najwięcej kliknięć. Liczy się popularność. Pamiętaj o schemacie.
  8. Wymyśl opis produktu, aby uchwycić jego najważniejsze atrybuty – pamiętaj, aby przedstawić go z jak najlepszej strony.
  9. Przed zamieszczeniem zdjęć zmniejsz każde przynajmniej do 200 KB oraz podpisz w sposób czytelny dla człowieka.
  10. Zamieść na swojej strony zdjęcia z podpisem alternatywnym. Zamieść w nim słowa kluczowe.
  11. Umieść w swojej stopce mapę strony, jeśli uznasz to za konieczne.
  12. Zamieść okruszki (breadcrumbs) jako nawigacja do Twojego produktu. Najlepiej, aby była nad nazwą produktu.
  13. Posiadaj stronę o nas/kontakt/portfolio (niekonieczne mieć 3 osobne strony, mogą się one zawierać w jednej)
  14. Linkuj w swoich produktach/stronach/blogu do innych swoich podstron.
  15. Linkuj na bieżąco w swoich social mediach swój sklep internetowych.
  16. Znajdź jeden element, który wyróżni Cię od konkurencji.
  17. Dodaj opisy do kategorii oraz podkategorii.
  18. Stwórz hierarchie kategorii, tak aby użytkownik prościej znalazł to, czego szuka.
  19. Stwórz własnego bloga – pisz na tematy powiązane z Twoim sklepem.
  20. Zamieść na swoim blogu poradniki dla swoich produktów.
  21. Sprawdź SEO na blogu za pomocą wtyczki Rank Math.
  22. Zabezpiecz swoją domenę certyfikatem SSL.
  23. Korzystaj z CDN.
  24. Używaj pamięci podręcznej – zainstaluj WP fastest cache.
  25. Sprawdzaj co miesiąc swoje statystyki monitoruj swoje działania.

Skomentuj wpis

Polub mój profil na Facebooku

Powiązane wpisy

czy szybkość strony ma znaczenie gatsby react vue angular

Czy szybkość strony ma znaczenie?

Tworząc nowy sklep internetowy, bloga, czy landing page zastanawiamy się czy szybkość strony ma znaczenie. Jak stworzyć szybką witrynę internetową?

ciasteczka na stronie szymon bubała

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.